Toelichting op de film Formatorium Accousticum Vitum
Een film over het mobiliseren van het Strader Hoofdapparaat van Rudolf Steiner en een mogelijke reactie daarop vanuit de hemelwereld.
Zijnde een getuigenis van licht in het gewaad van Mammoms nachtcultuur
 |
|
Titel |
: |
Formatorium Accousticum Vitum |
|
Subtitel |
: |
Het mobiliseren van het Strader Hoofdapparaat van Rudolf Steiner |
|
Producent |
: |
Imagilogos |
|
Speelduur |
: |
93 minuten |
|
Taal |
: |
Nederlands |
|
Ondertiteling |
: |
Nederlands / Engels / Duits |
|
Première |
: |
21-12-2012 |
|
Beschikbaar op medium |
: |
Internet |
|
Illustraties uit de film |
: |
Bekijk Illustraties |
Samenvatting uit 'De Geheime Leer', de eerste pagina’s van afdeling VIII, 'De Komende Kracht', van Helena Petrovna Blavatsky:
 |
Wij stellen dat geluid een grote occulte kracht is. Het is mogelijk om een vorm van geluid voort te brengen, die
een Egyptische piramide in de lucht verheft, die uit wat dood is, leven wekt, en — anderszins — in wat leeft de
dood brengt. En dat laatste grootschalig. De kracht van zulk een geluid overtreft de ons bekende natuurkrachten
en energievormen.
Zo werkten de eertijdse motoren van John Worrell Keely1 op een dergelijk geluid, zij het incidenteel en zonder de mogelijkheid
tot (re)productie. Wij menen dat dat laatste een zegen is (geweest). Keely stond namelijk op het punt om één van de grootste
geheimen van het heelal te ontsluieren:
|
het geheim hoe in de dode materie met behulp van geluid levenskracht kan worden ingevoegd, groeikracht, die daarin tot drijfkracht
wordt omgezet. Keely bezat bij toeval een lichaamsconstitutie waardoor in zijn stofwisseling die invoeging
en omzetting zich (automatisch) voltrok, en door hem op apparatuur kon worden overgedragen; zij het tijdelijk.
Het merendeel van de geestelijke wereld, de meeste engelen van het lot, bewerkten dat Keely zijn eigen begaafdheid
niet begreep en dat hij anderen niet bij zijn techniek kon betrekken.
De mening van de geestelijke wereld was en is dat Keelys geheim op een vreselijke wijze kan worden misbruikt en dat de
mens te egoïstisch is, en nog lange tijd te egoïstisch zal blijven, om dat geheim op aarde bekend te doen worden.
Keely kwam derhalve bij de uitleg van de grondslag van zijn apparaten niet veel verder dan de volgende,
theosofisch-correcte verklaring: "Ieder object, dood of levend, rond of kubisch, bezit
een zogenaamd neutraal etherisch middelpunt, een soort ruimteloos geestvonkatoom. Bij de mens heet
dat middelpunt ‘de lotus of Roos van de Ziel’; bij alle andere objecten heet dat punt ‘het Layapunt’ of ‘het
centrale zog’. Vermag men enig geluid op dat zog af te stemmen, dan vormt het een poort voor ’s werelds
etherkracht. En aldus wordt het zog verplaatst. Die verplaatsing noopt het bijbehorende fysieke object tot
een analoge verplaatsing, ook al weegt het tonnen". Tot zover Helena Petrovna Blavatsky.
Hieraan voegde Rudolf Steiner toe (vrij weergegeven uit verschillende voordrachten):
De mens is heden (vanaf 1841 - 1879)2 op een punt van zijn ontwikkeling aangeland om puur op basis
van logica en rationele geesteswetenschap, zonder het spiekbriefje van onverdienstelijke, overerfde
helderziendheid en religieuze druk, te komen tot God en het ‘goede’.
En dit vooral ook op technisch-sociaal terrein. ZÓ zal hij de mentaal keuzevrije mens worden waartoe hij
vanaf de Paradijstijd was voorbestemd. En aldus dringt meer en meer de vraag zich op: hoe zal de moderne mens kiezen?
Zal hij tégen God en het ‘goede’ kiezen en blijvend een onrechtvaardige sociale orde handhaven, gestut door een materialistische,
milieubelastende techniek, gebaseerd op logica zónder moraal?
|
|
Óf zal hij vóór God en het ‘goede’ kiezen en overgaan tot een rechtvaardige sociale orde,
waardoor hem een — door de hemel vergund — 'zijn verstand verhelderend' licht opgaan hoe te komen tot
een milieuheiligende ethertechniek? Een techniek echter die bij terugval in immoraliteit mens en natuur zal verwoesten!
’s Mens morele en geesteswetenschappelijke progressie bleef en blijft achter bij wat in de wereld van de geest werd gehoopt.
Tot zover Rudolf Steiner.
|
In de loop van zijn leven leek Rudolf Steiner te bewijzen dat (om voornoemde reden) de wereld van de geest, met betrekking
tot ’s mens mentale verlichting om tot ethertechniek te komen, een tussenweg bewandelde.
Hijzelf, noch een ander, vermocht een ethermotor te (laten) bouwen. Hij, noch een ander, raadde en/of
verklaarde Keelys geheim. Wel schreef Rudolf Steiner een mysteriedrama waarin die motor ter sprake komt en
ontwierp hij bijbehorende toneelattributen die naar die motor wijzen; (ons inziens) in de vorm van zogenaamde
letters uit de Akasha Kroniek, het geheugen van de natuur.
Betreffende attributen zijn immobiel. Niettemin zijn ze te mobiliseren. En wel in spirituele zin, in de wereld van de vierde
en vooral de vijfde dimensie. In stoffelijk bestek betreft dat de wereld van beeld en geluid, van imaginatie en logos (woord/toon).
De initiatiefgroep Imagilogos introduceert die mobilisering en een mogelijke reactie daarop vanuit de hemelwereld.
Eén en ander aan de hand van de film Formatorium Accousticum Vitum.
|
Over de film
Zijnde een getuigenis van licht in het gewaad van
Mammoms nachtcultuur.
De film toont en bespreekt hoe Keelys eerder genoemde zog-theorie, en de
in hogere dimensiesferen verheven Strader toneelattributen,
met elkaar samenhangen. Met name daarvan het
hoofdattribuut, ons inziens een inverse van Rudolf Steiners
voorstelling van het komende Nieuwe Jeruzalem.
|
Daarmee wordt in één adem getoond en besproken hoe
die samenhang spoort met een stuk kalenderkunde, die
aanvangt met de 38-jaarperiode van de genoemde jaren
1841 - 1879, precies de duur van 2 Metoncycly.3 Dat betreft
een periode die vanaf haar begin, vanaf 1841, 361 =
192 jaren doorloopt tot het jaar 2202; precies 19 Metoncycly,
evenveel cycly als één zo’n cyclus jaren telt!
Halfweg die periode ligt een korte tijd van 19 (= 0.5 x 38)
jaar, precies 1 Metoncyclus, die op 21-12-2012 is gestart
en duurt tot 2031. Op het scharnierpunt van die korte
tijd blijkt het eerste deel van de 361-jaarperiode licht te
werpen op het tweede deel ervan.
Strokensom: C = 38 = 2 x 19
Totale som: S = 190 = 5 x 38
|
Deze zaken lopen parallel met wat de Mayakalenderkunde
over 2012 meldt. We stippen ze aan omdat het wezen van
de tijd annex is met de ethernatuur der dingen, zoals
de ruimte dat is met de fysieke natuur der dingen; en omdat het
Strader hoofdapparaat, op zich en in zijn functioneren,
19-voudig gestructureerd blijkt te zijn.
Hoe dan ook: een nieuwe era is gestart, vooreerst
als een reflectie op voorbije eeuwen; dat die ons sociale
rechtvaardigheid en een nieuwe, leven-heiligende
techniek mag brengen.
EDN — I JCH M — PSSR
Sleutel
Dit is de sleutel tot het mobiliseren van het Strader
hoofdapparaat4 zijnde een getuigenis van licht in het
gewaad van Mammons nachtcultuur:
Het ruimtelijk apparaat vormt een 19-voudige omstulping
(annex aan de Metoncyclus) van Rudolf Steiners
half-ruimtelijk 19-voudig Jeruzalembeeld. Halfweg
die omstulping ontstaat een vlakke figuur, het zogenaamde
magische 19-hexagram met zijn 19 getallenvelden
en evenzovele stroken (recht en rond),
een mathematisch unicum.5
Dat vlakke hexagram laat zich met behulp van een
‘genetische getallencode’ lineair weergeven. Die
weergave is akoestisch te mobiliseren.6
Onderhavige film toont hoe één en ander oogt en
klinkt, alsook wat dat oplevert (zoals gezegd).
In de te verschijnen publicatie 'Formatorium Accousticum Vitum, Monadum en Quadrivium', waarop
de film is gebaseerd, wordt één en ander tot in
detail beschreven en bewezen.
|
|
Noten